پارک دامین یا دامنه جانشین (domain alias) چیست ؟

camb

کاربر انجمن پارسه دو
کاربر انجمن پارسه
انتخاب نام دامنه به عنوان اولین قدم در راه اندازی کسب و کار آنلاین باید با دقت و وسواس بسیاری همراه باشد. زیرا معرف شما در دنیای اینترنتی می باشد. اما در همین معقوله عبارتی با عنوان پارک دامین ، دامنیه جانشین یا domain alias مطرح می شود که باید با آن هم آشنایی داشته باشید.

تا کنون عنوان پارک دامین یا دامنه جانشین (Domain Alias) را در مشخصات سرویس میزبانی وب سایت خود یا حین خرید هاست مشاهده کرده اید؟ شاید با این عنوان آشنایی نداشته‌اید و این سوال به ذهن شما خطور کرده است که پارک دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله با مفهوم پارک دامین و کاربردهای آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

پارک دامین چیست ؟


پیش از پاسخ به سوال پارک دامین چیست ، اجازه دهید مثالی بزنیم.

فرض کنید دامنه Iran.com را تهیه کرده اید. جهت بالا بردن بازدید سایت iran.com می‌توانید دامنه iran.ir و iran.net و دامنه‌ مشابه در پسوند های مختلف را، برای دامنه iran.com به عنوان دامنه جانشین Alias قرار دهید. یعنی اگر نام دامنه های Iran با پسوند های دیگر تایپ شود، بازهم به سایت شما هدایت خواهد شد، و بازدید سایت اصلی شما بالا خواهد رفت. این کار شانس سوء استفاده های احتمالی از برند شما و نام دامنه را به شدت کاهش میدهد. پارک دامنه یا همان دامنه جانشین دقیقا همین است.

پارک دامنه یک ویژگی و راهکار مناسب است تا وب سایت خود را علاوه بر دامنه اصلی از طریق دامنه‌های دیگر نیز معرفی نمایید. با این مزیت می‌توانید، معرفی کسب و کار خود را نه تنها با یک دامنه بلکه با دامنه‌های زیادی در دنیای دیجیتال گسترش دهید. البته منظور از دامنه های زیاد دامنه های هم نام با پسوند های متفاوت است.جهت آشنایی با این پسوند ها و کاربرد های آنها پیشنهاد می کنیم مقاله “ انواع پسوند دامنه ” را مطالعه بفرمایید.



پارک دامین چه کاربردهایی دارد؟


با تعریف دامنه جانشین در سرویس میزبانی، می‌توانید معرفی کسب و کار خود را نه تنها با یک دامنه بلکه با دامنه‌های زیادی در دنیای دیجیتال بسط دهید. دامنه جانشین هیچ‌گونه تفاوتی با سایت اصلی نداشته و تنها آدرس آن متفاوت است و عینا محتویات سایت اصلی را نمایش می‌دهد. در این راستا می‌‌توانید تمامی آدرس‌های مرتبط با کسب و کار خود، محصولات و نام شرکت را با بیان فارسی و انگلیسی آن ثبت نمایید و از دامنه های متفاوت جهت مشاهده وب سایت خود استفاده نمایید.

با تعریف دامنه جانشین، در کنار نمایش محتویات سایت اصلی از طریق آدرس‌های متفاوت می‌توان آدرس ایمیل‌هایی تحت آن دامنه نیز ایجاد کرد. کافیست در بخش ایجاد ایمیل در کنترل پنل میزبانی خود آدرس‌های جدید با دامنه جانشین را ایجاد نمایید. اما در نهایت دریافت کننده ایمیل‌ها، صندوق ورودی دامنه اصلی بوده و تنها نمایش میل دامین ارسال کننده و دریافت کننده متفاوت و متناسب با آدرس پارک دامین خواهد بود.

این امر نه تنها به معرفی هرچه بیشتر سایت شما در دنیای اینترنت کمک می‌کند بلکه انحصاری بودن برند و نام تجاری شما را نیز موجب می‌شود. با این کار و ثبت دامنه اینترنتی با تمامی پسوندهای دامنه خود از سوء استفاده افراد سودجود نیز جلوگیری خواهید کرد. همان‌طور‌که بارها دیده شده‌است با معروف شدن یک برند ممکن است پسوندهای دیگر آن توسط افراد دیگری به ثبت رسیده و از شهرت آن برند به نفع خود استفاده کنند. با ثبت تمامی پسوندهای دامنه و نام تجاری کسب و کار خود از این امر جلوگیری خواهید کرد و در تبلیغات دیجیتال آن گام مهمی را برداشته‌اید.

ویژگی‌های جانشین دامنه چیست ؟


از ویژگی های پارک دامین یا همان جانشین دامنه، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در هاستی که دامنه اصلی قرار دارد تعریف می‌شود.
  • می‌توان برای وب سایت خود از تعداد نامحدود پارک دامین استفاده کرد.
  • DNS های پارک دامین با دامنه اصلی یکسان است.
  • می‌توان آدرس ایمیل‌هایی تحت دامنه اصلی و پارک دامین آن تعریف کرد.


تفاوت پارک دامین و ریدایرکت چیست ؟


اصطلاح پارک دامنه و Domain Alias به یک موضوع اشاره دارد. هر دو از نظر فنی یک کار را انجام می‌دهند و آن نمایش محتوای دامنه اصلی با استفاده از دامنه جانشین alias شده بدون تغییر در آدرس URL است. اجازه بدهید این موضوع را با مثال بالا، برای شما شفاف کنیم. دامنه اصلی iran.com را دارید و وب سایت شما بر روی این دامنه قرار دارد. نام دامنه Iran.net را نیز به عنوان دامنه جانشین Alias برای دامنه اصلی قرار می‌دهید و هنگامی که در مرورگر خود نام دامنه Iran.net را وارد می کنید، بدون تغییر در URL دامنه برای شما محتوای سایت Iran.com نمایش داده می‌شود، در حالیکه در آدرس نام iran.net قرار دارد. اما در ریدایرکت هنگامی که شما نام Iran.net را تایپ میکنید پس از چند لحظه URL شما در مرورگر به آدرس iran.com تغییر خواهد کرد.

در زمان وارد کردن آدرس دامنه جانشین یا domain alias دقیقا محتویات سایت اصلی نمایش داده می‌شود و در مرورگر نام دامنه جانشین مشاهده خواهد شد، در مقابل در ریدایرکت کردن یک دامنه یه آدرس اصلی سایت فقط از یک آدرس نمادین برای مشاهده محتویات استفاده می‌گردد و در مرورگرآدرس دامنه اصلی قابل مشاهده است.


تفاوت پارک دامین و ساب ‌دامین (Sub domain) و ادان دامین (add-on domian)


پارک دامنه یک آدرس مستقل است که می‌تواند با هر پسوندی ثبت شود و DNS Zone مختص به خود را دارد. ولی زیر‌ دامنه (Sub domain) در واقع پیشوندی از دامنه اصلی بوده و کاملا به دامنه اصلی وابسته است و در اغلب موارد محتویات مجزا از اطلاعات سایت اصلی را نشان می‌دهد. ساب دامین DNS Zone مجزایی نداشته و کافیست رکورد جدیدی با IP وب سرور آن، در DNS Zone دامنه اصلی ایجاد شود.

add-on domain قابلیتی است که به کمک آن علاوه بر دامنه اصلی خود می توانید دامنه دیگری را نیز به هاست خود متصل نمایید. در واقع اتصال دو دامنه یک هاست را داشته باشید. در واقع با این کار چند دامنه با محتوای کاملا متفاوت خواهید داشت.



آیا برای تنظیم دامنه جانشین، هاست باید ویژگی خاصی داشته باشد؟


پاسخ به این پرسش منفی میباشد. شما به تنها گزینه ای که در هنگام تهیه هاست باید دقت بفرمایید تعداد دامنه جانشین Alias قابل تعریف، در هر پلان میباشد. معمولا برای ترغیب کاربران به تهیه پلانهای متفاوت، برخی از این پلان ها در تعداد دامنه جانشین Alias قابل تنظیم بر روی دامنه اصلی متفاوت میباشند. حتما در هنگام تهیه سرویس مورد نظر خود به این نکته دقت کنید.

معمولا شما می‌توانید با مراجعه به پنل هاست خود، گزینه ای با عنوان دامنه جانشین Domain Alias یا پارک دامنه را میبینید که با کمک آن میتوانید دامنه جانشین Alias مورد نظر خود را بر روی دامنه اصلی تنظیم کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
عقب
بالا