هاست پایتون چیست؟

  • شروع کننده موضوع سیاوش غلامی
  • تاریخ شروع
س

سیاوش غلامی

Guest
بیایید بحث هاست پایتون را به زبان ساده شروع کنیم. شما می‌خواهید سایتی را راه‌اندازی کنید و به هاست نیاز دارید. هاست‌ها انواع مختلفی دارند به طوری که وقتی وارد سایتی برای خرید هاست می‌شوید همه می‌گویند:

لینوکسشو بدم؟وردپرسشو بدم؟ویندوزشو بدم؟پایتونشو بدم؟ همه اش رو بدم؟

بله درست است! آنقدر متفاوت و گسترده‌است که گاهی وقت‌ها نمی‌دانید چرا، چگونه و کدام را انتخاب کنید. اصلا نگران نباشید. در این مقاله، سعی می‌کنیم به سوال هاست پایتون چیست، پاسخ دهیم اما قبل از بررسی تخصصی‌تر هاست پایتون، بیایید نگاهی به تعریف هاست بیاندازیم.

مفهوم هاست


هاست “Host” به فضای میزبانی گفته می‌شود که بر روی یک سرور است و برای یک سایت تدارک دیده شده‌است. به زبان ساده‌تر، محتوای سایت شما، عکس‌ها، صوت و تصویر، کدهای سایت و همه این محتواها، در هاست شما ذخیره می‌شود. در واقع Host فضای شخصی است که می‌توانید در آن دیتا و اطلاعات ذخیره کنید. چرا که هر وب‌سایت برای راه‌اندازی به یک فضا نیاز دارد که بتواند اطلاعات مختلفی را در آن، قرار دهد.



هاست‌ها روی سرورهای خاصی هستند که به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. “هاست ویندوز” و “هاست لینوکس”. البته تقسیم بندی‌های دیگری هم وجود دارد که در بحث‌های آینده به آنها اشاره خواهیم‌کرد.

هاست لینوکس و هاست ویندوز


بیایید قبل از بررسی هاست پایتون، نگاهی گذرا به تفاوت هاست لینوکس و هاست ویندوز‌ داشته باشیم. همانطور که از نام این هاست‌ها پیداست، سیستم عامل‌هایی که هاست لینوکس را ارائه می‌دهند، لینوکس است و سیستم عامل‌هایی که هاست ویندوز ارائه می‌دهند، ویندوز می‌باشد.

اگر زبان سایت شما مثلا php است، می‌توانید از هاست لینوکس استفاده‌کنید. هاست ویندوز پاسخگوی زبان‌هایی مثل php نیست. اگر سایتی با زبان ASP راه اندازی کرده‌اید بهترین هاست، هاست ویندوز است.

پس حتما خواهید پرسید سیستم‌های مدیریت محتوا از کدام هاست استفاده کنند؟! پاسخ ساده است. نگاه کنید ببینید زبان اصلی این سیستم‌ها چیست. برای مثال سیستم مدیریت محتوای وردپرس با PHP ساخته شده‌است. پس بهترین هاست برای آن، هاست لینوکس است.

زبان پایتون و هاست پایتون


زبان برنامه نویسی پایتون در سال ۱۹۸۰ مطرح شد. هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد روزگاری زبان پایتون یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا شود؟ اگر دنیای برنامه نویسی را یک سرزمین بزرگ در نظر داشته باشیم، قطعا پایتون، فرمانروای بخش بزرگی از آن است.

جالب است بدانید که زبان پایتون به عنوان یک زبان کامل و همه منظوره ساخته شده و محدود به نوع خاصی از نرم افزار نیست.

به زبان ساده تر بگویم؟ می‌توانید از زبان پایتون برای تحلیل داده استفاده کنید. یا حتی طراحی سایت و یا ساخت بازی‌های کامپیوتری!

پایتون در جهان بسیار محبوب استو از آن برای تحلیل داده، استفاده می‌کنند. اگر بگوییم پایتون امروز یکی از قدرتمند‌ترین و بهترین زبان‌های برنامه نویسی است بیراهه نگفته‌ایم.



کارهایی که با پایتون می‌توان انجام داد


اصلا با پایتون چه کاری می‌توان انجام داد؟ این سوالی است که خیلی به آن برخورد کرده‌ایم. این یک سوال زیرکانه است و جواب دقیق برای آن، واقعا سخت است. بگذارید در سه بخش به این سوال پاسخ دهیم.

کاربرد پایتون را شاید بتوان به سه دسته عمده تقسیم کرد :

  • توسعه نرم افزارهای تحت وب
  • علم داده شامل تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و …
  • اسکریپت نویسی

از آنجا که بحث ما هاست پایتون است، وارد جزئیات بیشتر نمی‌شویم و مستقیم به بررسی هاست پایتون می رویم.

هاست پایتون دقیقا چیست؟


اگر سایتی با زبان پایتون طراحی کرده باشید، نیاز دارید از هاستی استفاده کنید که کارها را برای شما راحت کند. برنامه ها و امکانات هاست پایتون، نصب ماژول‌های پایتون را هم برای شما، آسان می‌کند. همچنین سرعت و بهره‌وری را هم به میزان بسیار چشمگیری افزایش می‌دهد.

یک هاست پایتون در واقع یک هاست لینوکسی است که با نصب پیش نیازهای مربوطه در سرور، برای استفاده‌ی اپلیکیشن‌هایی که با پایتون طراحی شده‌اند بهینه شده‌است.



هاست اشتراکی پایتون


جالب است بدانید که بیشتر مدیران سایت‌ها و توسعه دهندگانی که از زبان پایتون استفاده می‌کنند، نیاز به هاست پایتون دارند ولی بیشتر شرکت‌ها به دلیل اینکه از دانش فنی قوی برخوردار نیستند، نمی‌توانند هاست اشتراکی آن‌را، ارائه دهند.

برای همین مدیران سایت‌ها را مجبور به تهیه سرور مجازی می‌کنند. سرور مجازی هم برای بسیاری از پروژه‌ها مقرون به صرفه نیست. پیشنهاد می‌کنیم دست نگه‌دارید. با کمی جست و جو، شرکت‌هایی با دانش فنی بالا را خواهید یافت که به شما هاست پایتون اشتراکی، ارائه می‌دهند. البته لازم به ذکر است که سرورهای اختصاصی به دلیل هزینه‌های بسیار بالا، عمدتا مقرون به صرفه نیستند.



هاست پایتون مناسب چه سایت هایی است؟


خب به نظر می‌رسد که توانسته‌ایم به این سوال شما، پاسخ دهیم. اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌هایی که در آنها از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده شده‌است، به منظور سازگاری بهتر وب‌سایت و هاست و سرعت بالا، می‌توانند از هاست پایتون استفاده‌کنند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
عقب
بالا