دامنه جانشین (domain alias) چیست؟ و کاربرد اتصال دو دامنه به یک هاست

camb

کاربر انجمن پارسه دو
کاربر انجمن پارسه
دامنه جانشین (domain alias) چیست؟ و کاربرد اتصال دو دامنه به یک هاست
در صورتیکه به دنبال راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی هستید، اولین گام انتخاب یک نام دامنه مناسب است. دامنه در ادامه راه معرف برند و خدمت شما خواهد بود، پس بسیار مهم است که زمان و تفکر بسیاری بابت این مورد هزینه کنید. اما ممکن است شرایط به شکلی رقم بخورد که در کنار دامنه اصلی خود، نیاز به یک یا چند دامنه با نام مشابه داشته باشید. در ادامه به بررسی این شرایط و دلیل اتصال دو دامنه به یک هاست که به اختصار به عنوان دامنه جانشین شناخته می شود خواهیم پرداخت.

در انتخاب نام دامنه به چه نکاتی باید توجه داشت؟


شما می‌توایند نام دامنه انتخابی خود را، همنامِ اسم برند و یا شرکت خود انتخاب نمایید. یا اگر نام شرکت شما از چند بخش تشکیل شده است، می‌توانید ابتدای حروفِ نام شرکت را به عنوان نام دامنه انتخاب نمایید.

در این مرحله که دامنه خود را انتخاب نمودید، حال نوبت به انتخاب پسوند دامنه می رسد. معمولا دامنه‌های “.com “در این میان طرفداران بیشتری دارند. اما باید توجه داشته باشید که هر کدام از این پسوند‌ها برای یک هدف مشخص و به منظور دسته بندی دامنه ها در مجموعه‌های مختلفی مانند تجاری، سازمانی، دولتی، آکادمیک و … در نظر گرفته شده اند. امروزه ما شاهد پسوندهای فراوان دیگری نیز هستیم که بتواند دسته‌های بیشتری را، تحت پوشش قرار دهند.

بعد از انتخاب دامنه خود بهتر است که تمام پسوندهای اصلی نزدیکِ نام دامنه خود و نیز نامهای مشابه نام دامنه خود را در تمام پسوند های آزاد، آن هم جهت بالا بردن شانس دیده شدن و تبلیغات موثر، تهیه نمایید. کاهش سوء استفاده از دامنه و تبلیغات منفی در مورد آن، از دیگر مزایای ثبت دامنه با نام‌های مشابه به دامنه اصلی است که در اتدا مستلزم بررسی آزاد بودن ثبت دامنه می باشد.بدین صورت تمام نام‌ها به نام اصلی دامنه اشاره خواهند کرد یا در اصطلاح تخصصی برای دامنه اصلی شما به عنوان دامنه جانشین Alias تنظیم می شوند.

تاثیر نام دامنه با پسوند‌های دیگر:


شما برای مثال دامنه Iran.com را تهیه کرده اید. جهت بالا بردن بازدید سایت iran.com می‌توانید دامنه iran.ir و iran.net و دامنه‌ مشابه در پسوند های مختلف را، برای دامنه iran.com به عنوان دامنه جانشین Alias قرار دهید. یعنی اگر نام دامنه های Iran با پسوند های دیگر تایپ شود، بازهم به سایت شما هدایت خواهد شد، و بازدید سایت اصلی شما بالا خواهد. این کار شانس سوء استفادههای احتمالی از برند شما و نام دامنه را به شدت کاهش میدهد.به شما پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با انواع پسوند دامنه مقاله ی ما را مطالعه نمایید.



تاثیر نام دامنه های مشابه:


اگر شما یک شرکت تجاری و یا برندی معتبر هستید، بهتر است دامنه‌های مشابه دامنه اصلی خود را به دلایل ذکر شده (جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی و بالا بردن بازدید سایت اصلی) تهیه نمایید. این مورد هنگامی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌گردد که در نام دامنه شما حروفی با تلفظهای نزدیک به هم وجود داشته باشد، مانند حروف B D T P L M N S F اگر این حروف در شروع سیلابس و یا پایان سیلابس دامنه قرار داشته باشد، بهتر است تلفظ های مشابه را نیز تهیه کرده و به عنوان دامنه جانشین Alias بر روی دامنه اصلی قراردهید.



تفاوت Redirect و پارک دامنه و دامنه جانشین در چیست؟


اصطلاح پارک دامنه و Domain Alias به یک موضوع اشاره دارد. هر دو از نظر فنی یک کار را انجام می‌دهند و آن نمایش محتوای دامنه اصلی با استفاده از دامنه جانشین alias شده بدون تغییر در آدرس URL است. اجازه بدهید این موضوع را با این مثال برای شما شفاف کنیم. دامنه اصلی iran.com را دارید و وب سایت شما بر روی این دامنه قرار دارد. نام دامنه Iran.net را نیز به عنوان دامنه جانشین Alias برای دامنه اصلی قرار می‌دهید و هنگامی که در مرورگر خود نام دامنه Iran.net را وارد می کنید، بدون تغییر در URL دامنه برای شما محتوای سایت Iran.com نمایش داده می‌شود، در حالیکه در آدرس نام iran.net قرار دارد. اما در ریدایرکت هنگامی که شما نام Iran.net را تایپ میکنید پس از چند لحظه URL شما در مرورگر به آدرس iran.com تغییر خواهد کرد.



آیا برای تنظیم دامنه جانشین، هاست باید ویژگی خاصی داشته باشد؟


پاسخ به این پرسش منفی میباشد. شما به تنها گزینه ای که در هنگام تهیه هاست باید دقت بفرمایید تعداد دامنه جانشین Alias قابل تعریف، در هر پلان میباشد. معمولا برای ترغیب کاربران به تهیه پلانهای متفاوت، برخی از این پلان ها در تعداد دامنه جانشین Alias قابل تنظیم بر روی دامنه اصلی متفاوت میباشند. حتما در هنگام تهیه سرویس مورد نظر خود به این نکته دقت کنید.

معمولا شما می‌توانید با مراجعه به پنل هاست خود، گزینه ای با عنوان دامنه جانشین Domain Alias یا پارک دامنه را میبینید که با کمک آن میتوانید دامنه جانشین Alias مورد نظر خود را بر روی دامنه اصلی تنظیم کنید.



سخن پایانی


همانطور که در مقاله توضیح داده شد، شما می‌توانید با استفاده از قابلیت دامنه جانشین alias ترافیک دامنه‌های مشابه (شباهت از نظر تلفظ و یا اشتباه تایپی) و دامنه با پسوندهای متفاوت را، به دامنه اصلی خود هدایت کنید. هدایت ترافیک بیشتر به معنای جذب مشتری بالقوه بیشتر است (Potential Client) و موجب بالا رفتن بازدید وب سایت شما خواهد شد. بسیار مهم است که بابت انتخاب و خرید دامنه مناسب زمان صرف کنید تا در آینده بابت انتخاب اشتباه دچار مشکل و ضرر نشوید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
عقب
بالا