هاست دانلود چیست و چه کاربردی دارد؟

  • شروع کننده موضوع اشکان نصیری
  • تاریخ شروع
ا

اشکان نصیری

Guest
هاست دانلود چیست؟ این سوالیست که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. اما برای مقدمه اگر بخواهیم تعریفی اجمالی از هاست دانلود و آپلود داشته باشیم برای دانلود و آپلود کردن فایل، به کار برده می‌شود. مهم‌ترین مزیت آن این است که افراد زیادی به صورت همزمان می‌توانند فایل‌های مورد نیاز خود را با سرعت بالا، دانلود کنند.

شما برای اینکه فایلی را برای دانلود در اختیار دیگران قرار دهید باید به یک فضای ذخیره سازی مناسب و مطمئن دسترسی داشته باشید. در این فضا فایل مورد نظر خود را بر روی آن آپلود کرده و اجازه دهید که دیگران نیز آن را دانلود کنند. به این فضای ذخیره سازی، هاست دانلودی گفته می‌شود.

هاست دانلود به زبان ساده، یک سرور متصل به اینترنت است که کاربر از فضای ‌هارد‌دیسک آن برای قرار دادن محتوای خود استفاده می‌کند. شاید این نوع از هاست‌ ساده به نظر برسد، اما در عمل پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

هاست دانلود چیست ؟


اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که هاست دانلود چیست به فضایی گفته می شود که کاربران فایل‌های خود را در آنجا آپلود می‌کنند، سپس مدیران این هاست، آدرس‌های دانلود فایل‌ها را بر روی وب‌سایت خود قرار داده و شما تنها با کلیک بر روی لینک آن، اقدام به دانلود این فایل‌ها می‌کنید. اصطلاح انگلیسی هاست دانلود File hosting service است و به این نام ارائه می شود.

هاست‌ دانلود به دلیل داشتن امکانات کمتر، به مراتب ساده تر از هاست وب‌سایت و ایمیل است. ولی در عوض به این دلیل که فضا و پهنای باند بیشتری در اختیار شما می‌گذارد، برای خرید باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.



هاست دانلود چه کاربری دارد؟


همان طور که از نام آن پیداست، این هاست فقط برای دانلود و آپلود فایل به کار برده می‌شود. حتی ممکن است شما اصلا یکبار هم به خود این هاست‌ها مراجعه نکنید و فقط از لینک‌های آن‌ها استفاده کنید.

مهم‌ترین مزیت این نوع هاست این است که افراد زیادی به صورت همزمان می‌توانند فایل‌های مورد نیاز خود را با سرعت بالا، دانلود کنند. به همین علت یکی از موارد اصلی که در خرید هاست دانلود توجه داشت این است که، قابلیت پاسخ گویی به چندین کاربر به صورت همزمان را داشته‌باشد. یعنی به منابع RAM و CPU ی زیادی نیاز دارد.



با توجه به ماهیت هاست‌ها، معمولا شرکت‌های ارائه دهنده هاست‌دانلود، از محدودیت فضای ذخیره‌سازی برای کاربران خود، استفاده می‌کنند. مثلا هر کاربر می‌تواند به اندازه ۵ گیگابایت فایل را در هاست دانلود رایگان خود قرار دهد.

شرکت‌های بسیاری در کشور وجود دارند که به عنوان نمایندگی هاست دانلود در ایران، فعالیت می‌کنند. در واقع این شرکت‌ها، سرور‌ها و تجهیزات مورد نیاز خود را از کشور‌های دیگر که زیر ساخت‌های مناسبی در زمینه اینترنت دارند، اجاره می‌کنند و این هاست و فضا را در اختیار شما قرار می‌دهند.

نمایندگی هاست دانلود در ایران نیز به مشابه این شرکت‌ها عمل می‌کند. در صورتی که به IP سرور‌های آن‌ها توجه کنید، متوجه می‌شوید که سرور‌های آنها در کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و یا کانادا قرار دارند.

هر شرکت و نمایندگی بر اساس سیاست کاری خود در ایران فعالیت می‌کند و اینکه کدام شرکت و یا هاست‌دانلود بهتر است به تجربه کاربران و پشتیبانی شرکت ارائه دهنده خدمات، بستگی دارد.

انواع هاست دانلود داخل ایران


این نوع هاست بر اساس نوع و ماهیت خود به دو مدل ویندوزی و لینوکسی، تقسیم می‌شود. البته این مورد برای کاربر و شخص دانلود کننده فرقی ندارد. شما به عنوان کاربر و یا مدیر هاست می‌توانید با هر نوع وسیله ارتباطی به هاست دانلود خود متصل شوید و از آن استفاده نمایید.


بر روی این میزبانی‌ها نیز می‌توان از کنترل پنل‌های معروف برای مدیریت استفاده کرد. در واقع این کنترل پنل‌ همان محیطی است که شما به عنوان مدیر، آن را مشاهده می‌کنید.



هاست دانلود داخل ایران می‌تواند یکی از چهار مورد زیر باشد :

  1. هاست اشتراکی که در واقع یک فضای ذخیره سازی بزرگ است که بین افرادی که از آن استفاده می‌کنند، به اشتراک گذاشته می‌شود. سرعت، پهنای باند، میزان فضا، RAM و CPU این سرویس بین همه کاربران آن، به صورت اشتراکی استفاده می‌شود.
  2. هاست VPS یا سرور مجازی که قوی‌تر از هاست اشتراکی است. VPS همانند یک سرور dedicate یا اختصاصی است که به وسیله نرم افزارهای مجازی ساز، بر روی یک سرور مادر ایجاد می‌شود. این نوع سرویس، RAM و CPU و پهنای باند اختصاصی خود را دارد و کاملا به صورت ایزوله، ساخته می‌‍شود. به همین دلیل امنیت بسیار بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد.
  3. هاست اختصاصی یا dedicated که مناسب‌ ترین هاست برای فعالیت‌های دانلود و بارگذاری سایت دانلودی است. این نوع هاست‌ها بسیار قوی بوده و فضا و منابع سخت افزاری کل سرور کاملا متعلق به شما خواهد بود. هاست اختصاصی به صورتی است که می‌توان مقدار حافظه و فضای مورد نیاز را از ابتدا مشخص کرد و سپس آن را به اندازه دلخواه، ارتقا داد.
  4. هاست ابری یا Cloud که شبیه به هاست VPS است، با این تفاوت که به جای یک سرور مادر، میزبان هاست شما باشد چندین سرور به صورت خوشه‌ای، سرور شما را پشتیبانی می‌کنند. در این حالت امنیت و پایداری هاست شما چند برابر می‌شود.
سخن آخر


اگر قصد راه‌اندازی وب‌سایت و یا سرویسی را دارید که به منابع دیسک بسیاری نیاز دارد، همانند وب‌سایت دانلود فیلم و موسیقی و …،‌ استفاده از هاست دانلود به صرفه‌ترین و بهترین گزینه برای قرار دادن فایل‌های دانلودی و حجیم بر روی آن است. حال بسته به سناریو شما، استفاده از هاست‌ اشتراکی یا سرور ابری آن پیشنهاد می‌شود.

در انتها به شما پیشنهاد می شود هاست پایتون چیست را نیز مطالعه نمایید.

هاست دانلود چیست؟
فضایی است که کاربران فایل‌های خود را در آنجا آپلود می‌کنند، سپس مدیران این هاست، آدرس‌های دانلود فایل‌ها را بر روی وب‌سایت خود قرار می‌دهند و شما تنها با کلیک بر روی لینک آن، اقدام به دانلود این فایل‌ها می‌کنید.
هاست دانلود چه کاربری دارد؟
مهم‌ترین مزیت این نوع هاست این است که افراد زیادی به صورت همزمان می‌توانند فایل‌های مورد نیاز خود را با سرعت بالا، دانلود کنند. به همین علت یکی از موارد اصلی که در خرید هاست‌دانلود توجه داشت این است که، قابلیت پاسخ گویی به چندین کاربر را به صورت همزمان، داشته‌باشد. یعنی به منابع RAM و CPUی زیادی نیاز دارد.
انواع هاست دانلود داخل ایران
۱- هاست اشتراکی که در واقع یک فضای ذخیره سازی بزرگ است که بین افرادی که از آن استفاده می‌کنند، به اشتراک گذاشته می‌شود. ۲- هاست VPS یا سرور مجازی که قوی‌تر از هاست اشتراکی است. VPS همانند یک سرور dedicate یا اختصاصی است که به وسیله نرم افزارهای مجازی ساز، بر روی یک سرور مادر ایجاد می‌شود. ۳- هاست اختصاصی یا dedicated که مناسب‌ ترین هاست برای فعالیت‌های دانلود و بارگذاری سایت دانلودی است. این نوع هاست‌ها بسیار قوی بوده و فضا و منابع سخت افزاری کل سرور کاملا متعلق به شما خواهد بود. ۴- هاست ابری یا Cloud که شبیه به هاست VPS است، با این تفاوت که به جای یک سرور مادر، میزبان هاست شما باشد چندین سرور به صورت خوشه‌ای، سرور شما را پشتیبانی می‌کنند. در این حالت امنیت و پایداری هاست شما چند برابر می‌شود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
عقب
بالا