سرور اختصاصی و سرور مجازی در ایران

camb

کاربر انجمن پارسه دو
کاربر انجمن پارسه
امروزه با افزایش روند رو به رشد استفاده از اینترنت به عنوان یک بستر برای عرضه محصولات و خدمات، نحوه ارائه این سرویس‌ها و پایداری و در دسترس بودن همیشگی، به یکی از دغدغه های صاحبان کسب و کار های آنلاین و وب سایت ها تبدیل شده است. در بازار رقابتی امروز شاید چند دقیقه از دسترس خارج شدن یک وب سایت فروشگاهی باعث از دست رفتن جایگاه این وب سایت و پیشی گرفتن رقبا شود.

کاربر امروزی نسبت به گذشته کم حوصله تر شده و خواهان این است که وب سایت هدف، در کمترین زمان ممکن بارگذاری شود. در صورتی که این نیاز برطرف نگردد، بدون هیچ درنگی به سایر وب سایتها مراجعه می کند و این به معنای از دست دادن مشتری است. برای رسیدگی به این نیازِ کاربران، راهکارهای متفاوتی وجود دارد. اما یکی از روشهایی که بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، خرید سرور اختصاصی ایران است. در ادامه به چرایی و چگونگی این راهکار می پردازیم.

چرا سرور اختصاصی و سرور مجازی؟


تجسم کنید که برای افزایش بازدید وب سایت فروشگاهی خود اقدام به راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی کرده اید. با شروع آن تعداد بازدیدکنندگان وب سایت به شکل چشم گیری افزایش پیدا کرده است. چه خبری بهتر از این! اما در عمل مشاهده می کنید که فروشی اتفاق نمی افتد. راسا اقدام کرده و وب سایت را بارگذاری می کنید و بدترین اتفاق ممکن را به چشم می بینید. وب سایت لود نشده و یک پیغام خطا نمایش می دهد! پس از پیگیری متوجه می شوید که هاست اشتراکی تهیه شده امکان ارائه خدمات به این حجم از بازدید را ندارد و تمام تلاش و هزینه های شما در عمل بی نتیجه بوده است.

با رشد یک کسب و کار اینترنتی مهاجرت به یک سرور ابری داخل ایران و در سطحی بالاتر به سرور اختصاصی اجتناب ناپذیر است. استفاده از منابع اختصاصی، امکان مدیریت سرور، نصب و راه اندازی نرم افزارهای دلخواه و… از معدود مزایای استفاده از این سرورها است.

تفاوت سرورهای اختصاصی یا Dedicate و سرورهای اختصاصی مجازی یا VDS


سرور Dedicate یک سرور سخت افزاری مشخص است که با هزینه معلوم تهیه و در یک دیتاسنتر مستقر می شود. مزیت اصلی این سرورها امکان اختصاص میزان بالایی از منابع، از جمله RAM و CPU و Disk است. همچنین می توان برای افزایش پایداری دیسک ها و اطلاعات، اقدام به استفاده از RAID کرد.

اما VDS، حاصل عمل مجازی سازی در یک سرور اختصاصی است. با این کار منابع این سرور به بخشهای کوچک تر تقسیم شده و میتوان در هر کدام از بخش‌ها اقدام به راه اندازی یک سرور مجازی با سیستم عامل مشخص کرد. هزینه این نوع سرورهای مجازی نسبت به dedicate ها پایین‌تر است. اما در اکثر موارد می توانند خدمات مشابه یک سرور اختصاصی را ارائه کنند.

سرور مجازی و اختصاصی ایران


یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در سرعت لود یک وب سایت، فاصله جغرافیایی بین سرور و موقعیت کاربر بازدید کننده
است. هرچقدر این فاصله کمتر باشد، اطلاعات مسیر کوتاه‌تری را برای رسیدن به مقصد طی می کنند. به عنوان مثال، اگر کاربری که ساکن ایران است در حال بارگذاری وب سایتی باشد که سرور آن نیز در ایران قرار دارد، در مقایسه با سناریو مشابه که سرور در کشور آلمان مستقر است، می تواند سریعتر به اطلاعات وب سایت دسترسی پیدا کند.

این عامل، امروزه به یکی از عناصر تعیین کننده در رابطه با انتخاب محل استقرار سرور توسط صاحبان کسب و کار های آنلاین شده است. با بهبود زیر ساخت اینترنت ایران و رشد و توسعه دیتاسنترها در داخل کشور، به مرور امکان میزبانی مناسب از سرورها در داخل ایران نیز فراهم شده است.

نکته بسیار مهم در انتخاب محل استقرار سرور این است که به عنوان مالک کسب و کار خود از بازار هدف خود آگاهی کامل داشته باشید. در صورتی‌که عموم کاربرانِ شما را بازدید کنندگان داخلی تشکیل می دهند، خرید سرور مجازی ایران می تواند قدم مثبتی در افزایش سرعت دسترسی به وب سایت شما باشد.

تفاوت هزینه


در کنار مباحث فنی و نیازهای تکنیکال، هزینه نیز می تواند یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در انتخاب یک سرور باشد. تمامی سرورهای خارج از ایران، با توجه به کشور میزبان آن، توسط ارزهای رایج تهیه می شوند. این امر به تنهایی باعث افزایش هزینه این سرورها در مقایسه با نمونه مشابه آن در داخل ایران می شود. در صورتی‌که عامل هزینه در انتخاب شما تاثیرگذار است، سرور داخل ایران می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

مزیت سرور اختصاصی خارج از ایران



تا اینجا در رابطه با مزایای سرورهای داخل ایران صبحت کردیم. اما نکات مثبتی نیز برای سرورهای خارج از ایران سرور مجازی کانادا وجود دارد که نباید از آنها غافل شد. استفاده از بستر اینترنت پایدارتر، ارتباط سریعتر با سرویس دهنده‌های عمده همانند گوگل (که نهایتا در سئو سایت تاثیر مثبتی خواهد داشت)، بارگذاری سریع‌تر در خارج از ایران و…

تصمیم گیری


آنچه که در بالا ارائه شد، خلاصه ای بود از مزایا و معایب سرور اختصاصی و مجازی داخل ایران. اگر مالک وب سایت و یا سرویسی هستید که در خارج از ایران میزبانی می‌شود، و متوجه شده اید که کاربران شما با سرعت مناسب به سایت دسترسی ندارند، و یا اینکه هزینه تمدید سرور دیگر توجیه اقتصادی ندارد، شاید زمان مهاجرت به داخل ایران فرا رسیده باشد! لطفا نظرات و یا پرسش‌ها خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

همینطور بخوانید تفاوت سرور مجازی ابری و سرور اختصاصی



نوشته سرور اختصاصی و سرور مجازی در ایران اولین بار در بلاگ ایران هاست. پدیدار شد.

ادامه مطلب...
 
عقب
بالا