تفاوت سرور مجازی ابری و سرور اختصاصی

camb

کاربر انجمن پارسه دو
کاربر انجمن پارسه
یکی از اولین مواردی که پس از راه‌اندازی سایت باید در نظر داشته باشید، امکان ارتقا سرویس است که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید. اگر هنوز از هاست اشتراکی که از ابتدا سایت را روی آن راه‌اندازی کرده‌اید استفاده می‌کنید، زمان آن فرا رسیده که به داشتن یک سرور مستقل فکر کنید. سرور مجازی ابری و سرور اختصاصی یکی از دو انتخابی است که می توانید داشته باشید اما، این انتخاب منوط بر شناخت تفاوت بین این دو سرویس است.

در این مقاله قصد داریم نگاه دقیق‌تری به سرورها داشته باشیم و ببینیم بین سرور مجازی ابری و سرور اختصاصی، کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است.

سرور مجازی ابری چیست؟


سرور مجازی یا VPS، در واقع یک ماشین مجازی است که بر بستر یک سرور فیزیکی قدرتمند راه‌اندازی شده است. بر روی این سرور فیزیکی، چندین سرور مجازی راه‌اندازی می‌شود. در این روش، منابع سرور اصلی، بین سرورهای مجازی تقسیم می‌شود و هر سرور مجازی، منابع مخصوص به خود را دارد و از بقیه سرورها مجزاست. در خرید سرور مجازی در شرایط مشخص، سرور مربوطه می تواند برای افزایش عملکرد، بین سرورهای فیزیکی مختلف جا به جا شود.

توجه داشته باشید سرور مجازی، کاملا با هاست اشتراکی متفاوت است و بر خلاف هاست اشتراکی، می‌توان کلیه منابع و قدرت پردازشی سرور را، در اختیار یک سایت قرار داد.

هر سرور مجازی، سیستم عامل جداگانه‌ای دارد و کاملا مستقل از دیگر سرورها است، بطوری که هر یک از کاربران، بطور مستقل بر روی یک ماشین مجازی مجزا قرار می‌گیرند. سرورمجازی با شبیه‌سازی محیط یک سرور اختصاصی فیزیکی، به شکل قابل توجهی هزینه ها را کاهش داده است.

سرور اختصاصی چیست


سرور اختصاصی، یک سرور فیزیکی با تجهیزات سخت‌افزاری است که بطور کامل در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرد. در این نوع از سرور، شما به تمامی‌ منابع سرور فیزیکی، اعم از منابع پردازشی، کارت‌های شبکه، فضای دیسک و غیره دسترسی کامل دارید.

در سرور اختصاصی، می‌توانید به صورت کاملا سفارشی، قطعات سخت افزاری موردنیاز را داشته باشید. سرورهای اختصاصی، به‌دلیل توان پردازشی بالایی که دارند، ترافیک بازدید بسیار زیادی را می‌توانند مدیریت کنند.



در ادامه، به شباهت‌ها و تفاوت‌ها می‌پردازیم، تا بتوانید مناسب‌ترین سرور را انتخاب کنید.

مزایای سرور مجازی ابری

قیمت


اگر قصد دارید وب سایت خود را، با حداقل هزینه، بصورت مستقل بر روی یک سرور مجزا راه‌اندازی کنید، سرور مجازی به‌صرفه ترین گزینه است.

ارتقا و افزایش منابع


در طول دوره استفاده از سرور مجازی، پس از مدتی ممکن است احساس کنید سایت شما رشد کرده و نیاز به منابع بیشتری دارد، لذا تصمیم می‌گیرید منابع و قدرت پردازشی سرور را افزایش دهید. افزایش منابع و ارتقای سرور مجازی، بسیار ساده است و در لحظه انجام می‌گیرد.

پایداری کامل


اگر از سرور مجازی ابری استفاده کنید، به دلیل اینکه بر بستر ابری راه‌اندازی شده است، حتی دیگر نگران مشکلات سخت‌افزاری سرور فیزیکی اصلی که سرور مجازی بر روی آن قرار دارد نخواهید بو.، چرا که اگر به هر دلیل، این سرور فیزیکی از دسترس خارج شود، سرور مجازی بصورت آنی، به سرور دیگری منتقل می‌شود. در بستر ابری، شما چیزی با عنوان مشکلات سخت‌افزاری احساس نمی‌کنید.

راه اندازی سریع


در میزبانی سرور مجازی ابری، شما این امکان را دارید که سرور خود را حذف کنید و سیستم‌عامل آن را از ابتدا نصب کنید و یا از سیستم‌عامل‌های دیگری استفاده کنید. تمام این اقدامات، در کمتر از یک دقیقه قابل انجام است. نکته دیگر اینکه، هنگام راه‌اندازی سرور مجازی، می‌توانید از سرورهای آماده‌ای که از قبل نرم‌افزارهای مشخصی بر روی آنها راه‌اندازی شده، استفاده کنید.

بک آپ


زمانی را در نظر بگیرید که سیستم عامل سرور مجازی شما به دلایلی چون آلودگی به ویروس، خرابی سیستم‌عامل، مشکلات نرم‌افزاری و غیره از کار افتاده است و قابل استفاده نیست. در حالت معمول، از ابتدا می‌بایست سیستم عامل را راه‌اندازی کنید و مجددا نرم‌افزارها را نصب کنید. اما اگر شرکت میزبانی شما، از سرور شما مرتبا بک آپ تهیه کند چطور؟

در این صورت، شرکت میزبانی شما می‌تواند، به راحتی سرور مجازی شما را به نقطه زمانی که مایل هستید بازگردانی کند. در این حالت، دیگر درگیر پروسه نصب نخواهید شد و مهم‌تر از آن، زمان را از دست نمی‌دهید.



به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

مزایای سرور اختصاصی


اصلی‌ترین دلیلی که بسیاری از کاربران، سرور اختصاصی را انتخاب می‌کنند، قدرت پردازشی بسیار بالای آن است. از لحاظ قدرت پردازشی و دسترسی به منابع، سرور اختصاصی بالاتر از سرور مجازی قرار می‌گیرد.

سرعت


از لحاظ سرعت، سرور اختصاصی در سطح بسیار بالاتری قرار می‌گیرد. در یک محیط کاملا اختصاصی، هیچ لایه مجازی وجود ندارد و سیستم عامل بطور مستقیم بر روی سخت‌افزار سرور نصب شده و بدون واسطه و تاخیر از منابع استفاده می‌کند.

پیکربندی و سفارشی سازی


سرور اختصاصی، به مدیران سرور این امکان را می‌دهد تا سرور را طبق نیاز خود پیکربندی کنند. در سرور مجازی محدودیت‌هایی برای انتخاب نوع منابع وجود دارد. شما نمی‌توانید بر روی سرور مجازی، هر نوع سیستم‌عاملی نصب کنید و تنها می‌توانید از سیستم عامل‌های از پیش تعیین شده استفاده کنید. از دیگر اقداماتی که می‌توانید انجام دهید، راه‌اندازی یک بستر مجازی بر روی سرور اختصاصی است، بطوریکه خود به تنهایی می‌توانید، بر روی سرور اختصاصی، سرورهای مجازی متعددی ایجاد کنید.

حتی می‌توانید با توجه به نیاز خود، ماژول‌ها و قطعات سخت‌افزاری اضافه‌تری را بر روی سرور نصب کنید، و حتی می‌توانید چندین کارت شبکه داشته باشید.

سرور اختصاصی یا سرور مجازی ابری؟


سرور مجازی و اختصاصی معایب و مزایای خودشان را دارند. اینکه کدامیک مناسب شماست کاملا بستگی به شرایط شما دارد.

شرکت‌های کوچک و متوسط، معمولا به تمامی‌منابعی که در سرورهای اختصاصی فیزیکی وجود دارد نیاز ندارند. اگر کسب و کار شما به تمامی‌این منابع نیاز ندارد نیازی نیست به سراغ خرید سرور اختصاصی بروید. سرور مجازی معمولا می‌تواند نیاز شرکت‌هایی که با یک شیب ثابت در حال رشد هستند را برآورده کند. سازمان‌های بزرگ نیز، بیشتر به سرورهای اختصاصی نیاز دارند. با توضیحات داده شده، بطور خلاصه می‌توان گفت :



در صورتی به خرید سرور مجازی اقدام کنید که :

  • سایت شما هنوز درحال رشد است، و هزینه سرور نیز برای شما خیلی مهم است.
  • سایت شما نیاز به منابع بیشتری دارد، اما نه در این حد که یک سرور اختصاصی قدرتمند خریداری کنید.
  • تنظیمات پیچیده‌ای بر روی سرور انجام داده‌اید و قصد دارید از کل سیستم‌عامل، مرتبا بک آپ تهیه شود.
  • تمایل دارید این امکان را داشته باشید که بتوانید، سریعا سیتم‌عامل سرور را تغییر دهید و سرور را با نرم‌افزارهایی که از قبل بر روی آن نصب ‌شده‌اند، راه‌اندازی کنید.



در صورتی سراغ خرید سرور اختصاصی بروید که :

  • تمایل دارید بهترین‌ها را برای وب سایت خود تهیه کنید. سایت شما نیاز به RAM بیشتر و پردازنده قدرتمند دارد، بطوری‌که پاسخگوی تعداد بالای بازدیدکننده‌ها باشد.
  • نیاز به سروری دارید که امکانات و قطعات آن را بتوانید، متناسب با نیازهای خود تغییر دهید.

همیشه به خاطر داشته باشید، به سراغ شرکت‌هایی بروید که از اعتبار خوبی در ارایه این نوع سرویس‌ها برخوردار باشند.

نکته بعدی پشتیبانی است. بروز اختلال در سرور و مشکلات نرم‌افزاری، امری اجتناب‌ناپذیر است. لذا، شرکتی را برای میزبانی سرورانتخاب کنید که هر زمان و ساعتی که تماس می‌گیرید، یک کارشناس به کمک شما بیاید.

نکته آخر، ارایه سرویس‌های بک آپ است. تهیه بک آپ از کل سرور بصورت منظم و خودکار، سرویسی است که توسط هر شرکتی ارائه نمی‌شود.به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را برای کسب اطلاعات در حوزه سرور ابری چیست مطالعه نمایید.

نوشته تفاوت سرور مجازی ابری و سرور اختصاصی اولین بار در بلاگ ایران هاست. پدیدار شد.

ادامه مطلب...
 
عقب
بالا