ایجاد و ویرایش فایل در کامند لاین لینوکس

S

Saman Yazdannik

Guest
مانند تمام دستوراتی که در کامند لاین لینوکس اجرا می‌کنید برای رسیدن به هر مقصودی تعدادی راه متفاوت وجود دارد که به نتیجه‌ی یکسانی منجر می‌گردد. در این مطلب به سه روش برای ایجاد فایل در کامند لاین لینوکس می‌پردازیم.



استفاده از دستور touch


یکی از ورش‌های مرسوم برای ایجاد فایل الستفاده از دستور touch می‌باشد. هرچند که شاید مستحضر باشید این دستور برای بروزرسانی timestamp یک فایل می‌باشد. اما می‌توان برای مقصود مورد نظر ما نیز استفاده نمود. برای این منظور کامند touch برای ما یک فایل خالی empty می‌سازد و اکثر افراد نیز از این دستور برای این منظور استفاده می‌کنند.



به عناون مثال:

touch file.txt

با این دستور یک فایل 0 bytes می‌سازید. در نظر داشته باشید. که می‌توانید چندین فایل متفاوت با استفاده از دستور touch ایجاد نمایید.

touch file1.txt file2.txt file3.txt file4.txt
ایجاد فایل با استفاده از علامت>




با استفاده از این علامت و نوشتن انم و پسوند مورد نظر شما می‌توانید فایل مورد نظر خود را ایجاد نمایی توجه داشته باشید که اگر فایلی موجود باشد و قبل از نام آن از علامت > استفاده کنید مقدار حجم فایل صفر می‌شود. پس باید در استفاده از آن دقت نمایید.

> myfile.txt
ایجاد فایل با استفاده از دستور echo یا printf


راه سوم برای ایجاد فایل استفاده از echo یا printf می‌باشد که به شما کمک می‌کند مانند مثال زیر فایل خود را ایجاد نمایید.

کد:
echo "" > myfile
# or
printf "" > myfile
ایجاد فایل با استفاده از vi editor


vi یک تکست ادیتور بسیار محبوب در لینوکس است و ممکن است بدون آنکه بدانید در حال استفاده از آن هستید. زیرا vi ادیتور پیش فرض بسیاری از نسخه‌های لینوکس است. vi به شما کمک می‌کند فایل خود را ایجاد نمایید یا آن را ویرایش کنید برای این منظور می‌توانید به صورت زیر از آن استفاده نمایید.

vi <filename>

برای ذخیره فایل که آن را ساخته‌اید یا ویرایش نموده‌اید کافی است زمانی که در ادیتور حضور دارید از ترکیب این دو کلید : + w استفاده نمایید.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
عقب
بالا