آشنایی با سرور مجازی ابری

camb

کاربر انجمن پارسه دو
کاربر انجمن پارسه
تقریبا همه کسب و کارهای اینترنتی، از سرویس‌هایی مانند وبسایت، ایمیل و میزبانی برای شروع و گسترش کسب و کار خود استفاده می‌کنند. استفاده از میزبانی‌های اشتراکی، یکی از راه‌های ارزان قیمت و آسان برای این کار است.

اما اگر وبسایت شما از قابلیت‌هایی استفاده می‌کند که میزبانی‌ها آن را بر روی سرورهای اشتراکی فعال نمی‌کنند، اگر میزان منابع رم، CPU و دیسک بیشتری نیاز دارید، اگر نیازمند دسترسی‌های خاصی بر روی سرور و یا کنترل کامل محیط میزبانی خود هستید، انتخاب سرور مجازی ابری بهترین گزینه است.

سرور مجازی ابری چیست؟


برای پاسخ به این سوال، لازم است ابتدا با مفاهیم زیر آشنا شویم:

رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟


در ساده ترین حالت، رایانش ابری به معنای ذخیره‌سازی و دسترسی به داده‌های مورد نیاز در اینترنت، به جای کامپیوتر خانگی است. تعریف دیگری از رایانش ابری، این است که رایانش ابری ارائه خدمات کامپیوتری مانند سرور، ذخیره سازی، پایگاه داده، شبکه، نرم‌افزار، تجزیه و تحلیل، اطلاعات و موارد زیاد دیگری بر روی اینترنت (ابر یا “The Cloud”) است که کارایی بیشتر، منابع انعطاف پذیرتر و از نظر اقتصادی، هزینه کمتری را ارائه می‌کند.

زیر ساخت ابری، از خوشه یا مجموعه‌ای از سرورها، در نقاط مختلف، بر بستر اینترنت استفاده می‌کند. این بدان معنی است که به جای استفاده از یک دستگاه قدرتمند، یک فرآیند پیچیده را می‌توان در چندین کامپیوتر کوچک‌تر توزیع کرد. زیر ساخت ابری می‌تواند فیزیکی، مجازی و یا ترکیبی از این دو باشد.

به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را برای کسب اطلاعات در حوزه سرور ابری چیست مطالعه نمایید.

سرور مجازی چیست؟


سرور اختصاصی مجازی (VPS) یک راه مقرون به صرفه برای کسب وکارهای کوچک است تا هم انعطاف پذیری و کارایی بیشتری نسبت به سرورهای اشتراکی داشته باشند و هم هزینه‌های هنگفتی برای سرورهای اختصاصی پرداخت نکنند.

اساسا، سرور مجازی (مهمان) مانند یک سرور فیزیکی است که به عنوان یک نرم‌افزار بر روی سروری بزرگتر به نام میزبان اجرا می‌شود. هر VPS میزان منابع اختصاصی مربوط به خودش را در اختیار دارد و دیگر نرم‌افزارها و VPSها نمی‌توانند از آن منابع استفاده کنند.

حال، سرور مجازی ابری، یک سرور مجازی است که بر روی زیر ساخت ابری ارائه می‌شود و به جای استفاده از یک سرور میزبان، از چندین سرور فیزیکی به صورت خوشه‌ای استفاده می‌کند.



میزبانی سرور مجازی ابری چگونه کار می‌کند؟


همان طور که از نامش پیداست، همه ابعاد یک VPS، مجازی است. تکنولوژی مجازی سازی به این معنی است که یک سرویس قدرتمند، به چندین سرور مجازی تقسیم شود.

در سرویس‌های اشتراکی نیز حریم خصوصی برای هر سرویس وجود دارد. ولی VPS، فقط برای خود شما رزرو می‌شود و شما منابع خودتان مانند CPU و RAM یا سایر اطلاعات را با دیگر کاربران به اشتراک نمی‌گذارید.

بزرگترین تفاوت بین میزبانی اشتراکی و VPS، چگونگی به اشتراک گذاشتن منابع سرور است.

از دید یک کاربر، میزبانی VPS یعنی:

  • عملکرد تضمینی – زیرا شما منابع اختصاصی (CPU، RAM، دیسک، پهنای باند و غیره) را دارید.
  • امنیت بهتر وبسایت – وبسایت شما در یک محیط ایزوله میزبانی می‌شود. مشکلی که برای دیگر سرویس‌ها پیش می‌آید، بر سرویس شما تاثیر نمی‌گذارد.
  • دسترسی کامل به root سرور – مانند میزبانی در سرور اختصاصی است که شما به ریشه و سیستم عامل سرور دسترسی دارید.
مزایای سرور اختصاصی ابری


VPS یک تعادل کامل بین قیمت، عملکرد، امنیت و حریم خصوصی است. برخی از مزایای شگفت انگیزی آن عبارت است از:

  1. هزینه‌ی سرویس مناسب

هزینه پایین این نوع سرورها نسبت به سرورهای اختصاصی، یکی از بهترین مزیت‌های آن است.

  1. راه اندازی سریع سرور

به محض خرید سرویس، شما می‌توانید سیستم عامل را نصب کرده و از آن استفاده کنید.

همچنین در هر زمانی، می‌توانید سیستم عامل را عوض کنید و یا دوباره نصب کنید.

  1. دسترسی بهتر و کنترل بیشتر

نسبت به سرویس اشتراکی، که دسترسی محدود است، در سرور مجازی ابری به همه نرم‌افزارها، فایل‌ها و تنظیمات دسترسی دارید.

همچنین هر تغییری که لازم باشد را می‌توانید بدون محدودیت اعمال نمایید.



  1. محیط خصوصی که سرور مجازی ابری در آن کار می‌کند

محیط سرور کاملا ایزوله است و عملکرد کاربرها و سرورهای دیگر، بر روی سرور شما تاثیر نمی‌گذارد. از آن به هر نوعی که دوست دارید می‌توانید استفاده نمایید و هر نوع نرم‌افزاری را نصب کنید.

  1. ارایه سطح خدمات مشابه به سرورهای اختصاصی فیزیکی

استفاده از سرور مجازی ابری، تقریبا شبیه استفاده از سرور اختصاصی است و همه خدمات و کارایی یک سرور فیزیکی، به غیر چند مورد مانند مجازی سازی را دارد.

مقایسه میزبانی اشتراکی، سرور مجازی ابری و سرور اختصاصی


ممکن است برخی افراد تفاوت این ۳ نوع میزبانی را با هم درک نکرده باشند، پس بیایید که نگاهی دقیق‎‌تر با زبانی ساده به آن داشته باشیم.

میزبانی اشتراکی




میزبانی اشتراکی همانند این است که شما در در یک اتاق با تعدادی از دوستان زندگی کنید(زندگی خوابگاهی).

مدیریت آسان و مقرون به صرفه. در حالی که مشکلات و محدودیت‌های خود را دارد.

سرور مجازی ابری




VPS مانند این است که شما در یک مجتمع آپارتمانی زندگی می‌کنید.

به طور مشابه، سرورهای مجازی ابری نیز به این صورت هستند و چندین کاربر با هم از یک سرور فیزیکی استفاده می‌کنند، ولی محیط هر کدام جدا و ایزوله است.

سرور اختصاصی



میزبانی سرور اختصاصی مانند این است که شما مالک یک خانه ویلایی باشید.

به طور مشابه، در یک سرور اختصاصی واقعی، شما برای کل سرور به صورت فردی هزینه پرداخت می‌کنید. در عوض کنترل کامل بر روی تمام خدمات دارید. این میزبانی نیاز به دانش و تخصص سطح بالایی برای مدیریت دارد، که معمولا برای سناریوهای خاص استفاده می‌شود.

چه زمانی نیاز است تا یک سرور مجازی ابری تهیه کنید؟

  1. نیاز به سرعت بیشتر
  2. کمبود منابع
  3. افزایش اقدامات امنیتی
  4. سیستم عامل یا قابلیت خاص

برای درک بهتر زمان نیاز به خرید سرور مجازی، می‎توانید متن ۸ نکته برای خرید سرور اختصاصی مجازی یا VPS را مطالعه نمایید.



سخن آخر


خرید یک سرور مجازی ابری، می‌تواند تاثیر خوبی بر سرعت، کیفیت و کارایی وبسایت شما بگذارد. همچنین امنیت آن را بهبود ببخشد. علاوه‌ بر این، هر نوع ماژول و سرویس را برای جذاب‌تر کردن وبسایت خود می‌توانید راه اندازی کنید. بدون اینکه نگران میزان مصرف منابع باشید.

شما هم می‌توانید نظرات خود را در رابطه با مزایا و معایب سرورهای مجازی ابری با ما در میان بگذارید.به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات درباره رایانش ابری چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟
رایانش ابری به معنای ذخیره‌سازی و دسترسی به داده‌های مورد نیاز در اینترنت، به جای کامپیوتر خانگی است. تعریف دیگری از رایانش ابری، این است که رایانش ابری ارائه خدمات کامپیوتری مانند سرور، ذخیره سازی، پایگاه داده، شبکه، نرم‌افزار، تجزیه و تحلیل، اطلاعات و موارد زیاد دیگری بر روی اینترنت (ابر یا “The Cloud”) است که کارایی بیشتر، منابع انعطاف پذیرتر و از نظر اقتصادی، هزینه کمتری را ارائه می‌کند.
سرور مجازی چیست؟
سرور اختصاصی مجازی (VPS) یک راه مقرون به صرفه برای کسب وکارهای کوچک است تا هم انعطاف پذیری و کارایی بیشتری نسبت به سرورهای اشتراکی داشته باشند و هم هزینه‌های هنگفتی برای سرورهای اختصاصی پرداخت نکنند.
سرور مجازی ابری چیست؟
سرور مجازی ابری، یک سرور مجازی است که بر روی زیر ساخت ابری ارائه می‌شود و به جای استفاده از یک سرور میزبان، از چندین سرور فیزیکی به صورت خوشه‌ای استفاده می‌کند.
میزبانی سرور مجازی ابری چگونه کار می‌کند؟
تکنولوژی مجازی سازی به این معنی است که یک سرویس قدرتمند، به چندین سرور مجازی تقسیم شود.
مزایای سرور اختصاصی ابری
هزینه‌ی سرویس مناسب - راه اندازی سریع سرور - دسترسی بهتر و کنترل بیشتر - ارایه سطح خدمات مشابه به سرورهای اختصاصی فیزیکی
چه زمانی نیاز است تا یک سرور مجازی ابری تهیه کنید؟
نیاز به سرعت بیشتر - کمبود منابع - افزایش اقدامات امنیتی - سیستم عامل یا قابلیت خاص

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
عقب
بالا