کاربرد های سرور Dedicated (اختصاصی) چیست؟

camb

کاربر انجمن پارسه دو
کاربر انجمن پارسه
شروع اغلب تجارت‌های آنلاین با سرورهای اشتراکی صورت می‌پذیرد و کم‌کم با رشد بازدیدکنندگان و افزایش درخواست‌های سایت، نیاز به سرور Dedicated (سرور اختصاصی) و تغییر سرویس احساس می‌شود. سرور اختصاصی با توجه به منابع و دسترسی‌های خاصی که به کاربران خود می‌دهد، مزایای چشم‌گیری در مقایسه با یک سرویس اشتراکی داشته و کاربردهای آن متفاوت است. پیشنهاد می کنیم قبل از شناخت کاربرد های سرور اختصاصی، مقاله “سرور اختصاصی چیست” را مطالعه بفرمایید.


چرا dedicated server گران است


به دلیل منابع سخت‌افزاری و ویژگی‌های نرم‌افزاری منحصر به فرد dedicated server، تهیه آن مستلزم پرداخت هزینه بیش‌تر و دانش فنی بالاتری نسبت به انواع هاستینگ‌های دیگر است. صرف این هزینه به همان نسبت امکانات و دسترسی‌هایی برای وب سایت فراهم خواهد کرد که می‌تواند بازدهی بیشتری را نیز برای شما به ارمغان بیاورد.

خدمات سرور اختصاصی یا همان Dedicated Hosting Service امکانی کارآمد برای موسسات و سازمان‌های بزرگ است که به دلایل مختلف از قبیل ضرورت امنیت و پایداری بالا برای اطلاعات، خدمات یا وب سایت‌های خود، نمی‌خواهند از سرویس‌های اشتراکی استفاده نمایند.


امکانات سرور اختصاصی (dedicated server)


در این سرویس‌های اختصاصی امکانات متنوعی برای سرویس گیرنده فراهم می‌شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت: تمام منابع از جمله پردازنده، حافظه اصلی و فضای ذخیره‌سازی یک سرور برای وب سایت بدون هیچ‌گونه اشتراک گذاری با وب سایت‌های دیگر در اختیار کاربر است.
  • قدرت: میزان CPU، RAM، Hard Disk بالا در پیکربندی سرور و امکان در اختیار داشتن ترافیک بالا و پهنای باند اختصاصی وجود دارد.
  • در دسترس بودن: با توجه به عملکرد اختصاصی سرور و عدم تاثیرپذیری وب سایت‌های دیگر، Uptime ارائه می‌دهد.
  • انعطاف پذیری: امکان افزایش منابع سرور تا بالاترین حدی که زیرساخت آن پاسخ‌گو باشد.
  • امنیت: تنها وب سایت‌های کاربر بر روی سرور میزبانی می‌شوند و عملکرد وب سایت‌های دیگر مداخله ای بر روی کارکرد آن‌ها نخواهد داشت. همچنین با امکان تهیه فایروال سخت‌افزاری، سرور دارای امنیت و حریم خصوصی داخلی برای محافظت در برابر هرزنامه، DDOS، ویروس‌ها، نرم‌افزارهای مخرب و دیگر حملات است.
  • کنترل: مدیریت از راه دور سرور در اختیار کاربر است. همچنین برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده سرورهای اختصاصی مدیریت جامعی به کاربران سرورهای اختصاصی خود ارائه می‌دهند.
  • سفارشی سازی: امکان نصب نرم‌افزارهای دلخواه بر روی سرور و همچنین امکان تغییر آن‌ها هر زمان که نیاز باشد.
  • مجازی سازی: امکان پیکربندی سرور و ایجاد ماشین‌های مجازی جهت استفاده بهینه از منابع سخت‌افزاری آن ممکن است.

بهره‌مندی از این ویژگی‌ها سبب شده است تا بسیاری از سازمان‌ها داشتن یک سرور اختصاصی در یک دیتاسنتر مورد اعتماد را مناسب‌تر و به صرفه‌تر بدانند. نسبت به تهیه سرور اختصاصی خود به‌صورت اجاره از سرویس‌دهندگان خدمات هاست یا خریداری سخت‌افزار و تحت تملک گرفتن آن اقدام نمایند.


برخی کاربرد های سرور dedicated یا اختصاصی:


dedicated سرور ها به دلیل کاربرد هایی که دارند بسیار محبوب بیزینس های بزرگ برای راه اندازی کسب و کار انلاین خود هستند. برخی از کاربر های رور اختصاصی عبارتند از:

  • جهت میزبانی سایت‌ها اصطلاحا وب سرور
  • جهت Game سرورها و ارائه خدمات فایروال سخت‌افزاری
  • به عنوان میزبان نرم افرار حسابداری و مدیریت CRM سازمان‌ها و پرتال‌های داخلی
  • برای میل‌سرورهایی با تراکنش بالای ایمیل از جمله Exghange
  • برای سایت‌های پر بازدید و با ترافیک بالا جهت میزبانی بهتر و با سرعت لود بالاتر
  • تهیه سرور جهت اشتراک‌گذاری ویدیو، فیلم یا سایت‌های اشتراک ویدیویی در اینترنت
  • سرور اختصاصی برای سایت‎های سازمانی، دولتی و نیمه‌دولتی جهت میزبانی اطلاعات مهم و دیتابیس‌های حجیم
  • جهت پردازش‌های سنگین و نیازمند به CPU قدرتمند مانند فروشگاه‌های اینترنتی پر بازدید یا آژانس‎های مسافرتی با رزرو آنلاین بلیط
  • ارائه سرور اختصاصی برای راه‌اندازی بستر رایانش ابری (Cloud Computing)


آیا به سرور اختصاصی نیاز دارید؟


به‌طور کلی، شرایط میزبانی برای کسب‌وکار در حال رشد متغیر است و عموما این وب‌سایت‌ها از سرویس‌های اشتراکی با امکانات محدود استفاده می‌کنند. اما با توجه به سرعت رشد وب‌سایت به مرور زمان بهبود سئو، افزایش بازدیدکنندگان و… رخ می‌دهد. با این شرایط منابع سرویس‌های اشتراکی جواب‌گوی نیازهای وب سایت نخواهند بود و این اتفاق بیانگر این است که باید برای میزبانی آن از یک سرور اختصاصی استفاده شود.

انتخاب سرور اختصاصی مناسب، به نیازهای وب‌سایت، اندازه‌ی محتوا، حجم اطلاعات ورودی سایت، مخاطبان هدف، ترافیک وب‌سایت و آینده پیش روی آن بستگی دارد. با ترسیم تمامی این ویژگی‌ها می‌توانید سرور اختصاصی مناسب وب سایت خود را انتخاب نمایید. اما خالی از لطف نیست به این نکته هم اشاره کنیم که در این مسیر، استفاده از دانش و تجریه افراد متخصص و فنی که در این زمینه اطلاعات و تجریه بیشتری هم دارند، کمک شایانی خواهد کرد. با بهره مندی از این امکانات و انتخاب یک سرویس‌دهنده قابل اعتماد، می‌توانید سرور اختصاصی مناسب، قدرتمند، کارآمد و قابل اعتمادی برای وب سایت خود انتخاب نمایید.به شما پیشنهاد می شود مقاله ی ما با موضوع سرور ابری چیست و تفاوت آن با سرور اختصاصی را مطالعه نمایید.

نوشته کاربرد های سرور Dedicated (اختصاصی) چیست؟ اولین بار در بلاگ ایران هاست. پدیدار شد.

ادامه مطلب...
 
عقب
بالا