جدیدترین توصیه‌های گوگل برای ارتقاء رتبه وب‌سایت

  • شروع کننده موضوع Ali
  • تاریخ شروع

Ali

مدیریت انجمن پارسه دو
عضو کادر مدیریت
مدیریت کل انجمن
جدیدترین توصیه‌های گوگل برای ارتقاء رتبه وب‌سایت

بیراه نگفته‌ایم اگر مدعی شویم گوگل نبض اینترنت را در اختیار دارد و موتور جستجوی این شرکت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در یک چشم به هم زدن پیش‌روی کاربران قرار می‌دهد.
برترین‌ها: بیراه نگفته‌ایم اگر مدعی شویم گوگل نبض اینترنت را در اختیار دارد و موتور جستجوی این شرکت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در یک چشم به هم زدن پیش‌روی کاربران قرار می‌دهد. به لطف این فناوری، موفقیت تجارت‌های آنلاین عملاً به بالاتر بودن رتبه وب‌سایت آن‌ها در گوگل بستگی دارد و حضور یک وب‌سایت در رتبه‌های اولِ نتایج جستجوی گوگل به این معنا است که مدیران این وب‌سایت پول پارو می‌کنند.
به همین دلیل بازاریابان آنلاین دائم به دنبال روش‌هایی برای افزایش رتبه وب‌سایت خود در گوگل هستند، از طرف دیگر گوگل نیز دست روی دست نگذاشته و با بهینه‌کردن پیوسته الگوریتم‌های خود، موتور جستجویی را در اختیار کاربران قرار داده است که پارامتر‌های مختلفی برای ارتقا رتبه در آن باید رعایت شود. این پارامتر‌ها دائم در حال بهینه‌شدن است و اگر تجارت آنلاینی دارید باید دانش خود در زمینه ارتقا وب‌سایت همیشه به‌روز نگه دارید.



برای رسیدن به این هدف در ادامه جدیدترین توصیه‌های گوگل برای ارتقا رتبه وب‌سایت را با شما در میان خواهیم گذاشت.
منظور از نتایج جستجوی ارگانیک چیست
مطمئن هستیم اطلاعات خوبی در زمینه دانش بهینه‌سازی رتبه وب‌سایت که به اصلاح به آن سئو (SEO) گفته می‌شود در اختیار دارید، اما باز هم کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند و قبل از اینکه آستین بالا بزنید و برای ارتقا رتبه وب‌سایت خود دست به کار شوید بهتر است شما را با مفاهیم اولیه‌ای در این زمینه آشنا کنیم. برای اینکار باید توضیح دهیم که منظور از نتایج جستجوی ارگانیک (Organic Search Results)، چیست؟
در دنیای سئو وقتی از نتایج جستجوی ارگانیک صحبت می‌کنیم منظور در‌واقع همان نتایجی است که پس از جستجوی یک واژه در قسمت پایین و زیر نتایجی که برای آن‌ها پول پرداخت شده، نمایش داده می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر به دو شیوه می‌توان به صدر رتبه در نتایج جستجوی گوگل رسید. شیوه اول، پرداخت هزینه به گوگل است که تبلیغات شما را بسته به هزینه‌ای که به گوگل پرداخت کرده‌اید در زیر عبارتی که کاربر قصد جستجوی آن را دارد نمایش داده می‌شود.
به غیر از نتیجه‌های پولی، با نتایج غیرپولی طرف هستیم که مدیران وب‌سایت بدون پرداخت پولی به گوگل، با بهینه‌سازی و ارتقا رتبه وب‌سایت، خود را به رتبه‌های بالا در نتیجه‌های جستجوی گوگل می‌رسانند. برای رسیدن به رتبه‌های بالا در نتیجه‌های ارگانیک گوگل باید وب‌سایت شما به لحاظ فنی، بهترین پارامتر‌های لازم را از نگاه گوگل داشته باشد و محتوایی که تولید می‌کنید نیز باکیفیت باشد.
از طرف دیگر همان‌گونه که از نام نتیجه‌های پولی پیداست، رسیدن به این نتیجه‌ها در گوگل راحت است و به هر اندازه که به گوگل پول پرداخت کنید، به همان اندازه در صدر رتبه‌های گوگل قرار می‌گیرید. نتیجه‌های پولی که در دنیای سئو به آن‌ها کلیک به ازای پرداخت (Pay Per Click)، گفته می‌شود در بیشتر مواقع در بالای نتیجه‌های ارگانیک در موتور جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند. جالب اینجاست که تحقیقات ثابت کرده کاربران تمایل زیادی به کلیک روی نتیجه‌های پولی ندارند و نتایج ارگانیک را در موتور‌های جستجو، نتیجه‌هایی مربوط‌تر و باارزش‌تر می‌دانند.

اینجاست که نقش سئو در بهینه‌سازی وب‌سایت پررنگ می‌شود و به لطف این دانش می‌توانیم رتبه وب‌سایت را در رتبه‌های بالاتر موتور جستجوی گوگل قرار دهیم. در این بین گوگل برای تشخیص کیفیت وب‌سایت‌ها و محتوایی که در آن‌ها تولید می‌شود از الگوریتم‌های بسیار پیشرفته‌ای بهره می‌گیرد. تعداد زیادی کامپیوتر‌های بسیار قدرتمند با برنامه‌هایی که به در دنیای کامپیوتر به آن‌ها اصطلاحاً «بات» (Bot) گفته می‌شود، شبانه‌روز در حال گشت و گذار در وب‌سایت‌های مختلف هستند و لینک‌های مختلف صفحه‌های هر وب‌سایت را برای بررسی‌های بیشتر و رتبه‌گذاری پیدا می‌کنند.
آدرس لینک‌های و‌ب‌سایت که آن‌ها را با نام یو. آر. اِل (URL)، می‌شناسیم در موتور جستجوی گوگل فهرست یا به اصطلاح ایندکس (index) می‌شود و زمانی که کاربر یک واژه را در گوگل تایپ می‌کند، موتور جستجو نزدیک‌ترین آدرس وب‌سایت را با توجه به اطلاعاتی که ایندکس کرده است به کاربر نمایش می‌دهد. همان‌گونه که اشاره شد این فرآیند با محاسبات ریاضی بسیار پیشرفته و الگوریتم‌های تخصصی انجام می‌شود و گفته می‌شود گوگل از چیزی نزدیک به ۲۰۰ فاکتور مختلف برای رتبه‌دهی به سایت‌ها کمک می‌گیرد.
نتایج جستجوی ارگانیک به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود که این دسته‌ها را با نام‌های آن‌پیج (On Page) و آف‌پیج (Off Page) می‌شناسیم. منظور از آن‌پیج درواقع کد و محتوایی است که بوسیله آن صفحه‌های وب ساخته می‌شوند و منظور از آف پیچ نیز فاکتور‌هایی است از در بیرون از محیط وب‌سایت به ارتقا رتبه آن کمک می‌کنند.
از آنجایی که در بیشتر مواقع بهینه‌سازی آف پیج وب‌سایت به ساخت لینک‌های بیرونی مربوط می‌شود، در ادامه این مطلب اشاره زیادی به بهینه‌سازی آف پیج نمی‌کنیم و تمرکز بیشتری به روش‌های جدید و مهم در بهینه‌سازی آن پیج صفحه‌های وب‌سایت جهت ارتقا رتبه در گوگل خواهیم داشت.
گام‌های اصلی برای ارتقا رتبه وب‌سایت
گام اول


از آنجایی که حیات وب‌سایت شما به معرفی آن به گوگل بستگی دارد، دسترسی راحت گوگل به صفحه‌های وب‌سایت شما اهمیت زیادی پیدا میکند. به‌عبارت دیگر به هر اندازه که دسترسی راحت‌تری را برای گوگل جهت زیر و رو کردن صفحه‌های وب‌سایت خود فراهم کنید، به همان اندازه نیز احتمال افزایش رتبه وب‌سایت شما بیشتر خواهد شد. خوشبختانه انجام این کار از چیزی که به‌نظر می‌رسد ساده‌تر است و یک فایل سایت‌مَپ (SiteMap File)، کار شما را راه خواهد انداخت. این فایل به لحاظ فنی با نام سایت‌مَپ ایکس. ام. ال (sitemap.xml)، شناخته می‌شود و تمامی صفحه‌های وب‌سایت و همچنین زمان آپدیت‌کردن آن‌ها را باید به این فایل اضافه کنید.

برای راهنمایی‌های بیشتر پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه وب‌مستر‌های گوگل (Webmasters webpage) بزنید. پس از اینکه تمامی این موارد را با دقت کامل انجام دادید باید به موتور‌های جستجو زمان لازم را بدهید تا پس از پیدا کردن فایل سایت‌مپ، به قسمت‌های مختلف وب‌سایت شما سر بزنند و با فهرست کردن این قسمت‌ها، اطلاعات کافی را برای نمایش محتوای وب‌سایت شما بدست بیاورند.





گام دوم

حواستان به تنظیماتی که در فایل روبات تی. اکس. تی (robots.txt)، اعمال کرده‌اید باشد. این فایل جلوی ورود بات‌های ناشناس و خطرناک را به وب‌سایت می‌گیرد و استفاده از آن فایده‌های زیادی دارد، اما اگر به درستی تنظیم نشده باشد، اجازه ورود بات‌های مفیدی که موتور‌های جستجو روانه وب‌سایت شما کرده را نیز خواهد گرفت و پس از اینکه بات‌های موتور‌های جستجو به دلیل تنظیمات نادرست این فایل در ورود به سایت شما به در بسته خوردند، قادر به شناسایی محتوای وب‌سایت نخواهند بود و در نتیجه به هر اندازه هم که محتوای خوبی تولید کنید و وب‌سایت خود را به لحاظ اصول سئو به‌روز نگه دارید، باز هم نباید امیدی به کسب رتبه در گوگل داشته باشید.

گام سوم

دقت فرآیند طراحی وب‌سایت را نباید دست کم گرفت و زمانی که یک وب‌سایت را توسعه می‌دهید احتمال ایجاد صفحه‌های تکراری وجود دارد. از طرف دیگر نرم‌افزار‌های مدیریت وب‌سایت نیز گاهی اوقات صفحه‌های تکراری ایجاد می‌کنند و در صورت ایجاد صفحه‌های تکراری، بات‌هایی که موتور جستجوی گوگل به وب‌سایت شما ارسال کرده است قادر به تشخیص صفحه‌ای که از آن چندبار تولید شده نخواهند بود و پیشنهاد می‌کنیم هر چند وقت یک بار، تمام صفحه‌های وب‌سایت را بررسی کرده و در صورت مشاهده صفحه‌های تکراری، حتماً این صفحه‌ها را حذف نمایید.

گام چهارم

در حال حاضر سیستم مدیریت وب‌سایت وُرد‌پرس (WordPress) به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت وب‌سایت به‌حساب می‌آید و نزدیک به ۲۶ درصد از تمامی وب‌سایت‌هایی که در دنیا آنلاین هستند با وردپرس تولید شده اند. از طرف دیگر وردپرس دائم در حال گسترش است و مدیران وب‌سایت چیزی حدود ۴۱.۷ میلیون پست جدید در هر روز در وب‌سایت‌های وردپرسی خود قرار می‌دهند و نزدیک به ۶۰.۵ میلیون کامنت در هر ماه در وب‌سایت‌های وردپرسی ثبت می‌شود.

با این حساب احتمال زیادی وجود دارد وب‌سایتی که از آن استفاده می‌کنید با وردپرس توسعه داده شده باشد. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم اگر وب‌سایت وردپرسی دارید، حتماً از آن نسخه استاتیک (Statics)، تولید و ذخیره نمایید. انصافاً باید اعتراف کرد گوگل تعامل خوبی با وب‌سایت‌های داینامیک (Dynamic) دارد، اما به قول قدیمی‌ها کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند و از آنجایی که تهیه نسخه استاتیک از وب‌سایتی که با وردپرس توسعه داده شده است کار بسیار ساده و راحتی است پیشنهاد میکنیم حرف ما را زمین نیاندازید و حتماً از وب‌سایت خود نسخه استاتیک تهیه نمایید.

به شما اطمینان خاطر می‌دهیم اطلاعاتی که در نسخه استاتیک وب‌سایت وجود دارد کمک زیادی به گوگل برای تشخیص محتوای شما خواهد کرد.

گام پنجم

همان‌گونه که در ابتدا اشاره کردیم بات‌های گوگل، صفحه‌های وب‌سایت را با آدرس‌های یو. آر. اِل آن‌ها پیدا می‌کنند و به همین دلیل نیز توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد، آدرس‌های واضح و مشخصی را برای صفحه‌های وب‌سایت انتخاب نمایید. بیشتر سیستم‌های مدریت محتوا، صفحه‌هایی که در وب‌سایت تولید می‌شود را به صورت خودکار نام‌گذاری می‌کنند و به همین دلیل این صفحه در بیشتر مواقع به جای اینکه نام درست و درمان و قابل درکی داشته باشند، عملاً شماره‌گذاری شده‌اند.

به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از نام‌های پیش‌فرض برای آدرس لینک صفحه‌های وب‌سایت از نام‌های واضح و معنی‌دار کمک بگیرید. برای نمونه به جای آدرس صفحه وب‌سایتی که با شماره‌ای مانند ?page=۴۲۱۳۲ نام‌گذاری شده است از نامی مانند /products/fridges/dynatech-coolfreezepro/ استفاده کنید. این نام موتور‌های جستجو را قانع می‌کند که با صفحه‌ای مربوط به محصولات یک شرکت سر و کار دارد و بدون شک چنین روشی در ارتقا رتبه و‌ب‌سایت تأثیرگذار خواهد بود.

گام ششم

در بالا و در قسمت بهینه‌سازی آف پیج برای شما از اهمیت لینک‌دهی بیرونی گفتیم، اما نباید از لینک‌دهی داخلی غافل شوید و اطمینان خاطر حاصل نمایید که ساختار منطقی و قابل درکی را برای لینک‌دهی محتوای داخل وب‌سایت پیش‌رو گرفته‌اید. پیشنهاد می‌کنیم صفحه‌هایی که در آن‌ها محتوای مهمی دارید را به صفحه اصلی وب‌سایت لینک بدهید. دسته‌بندی محتوا و لینک‌دادن گروهی آن‌ها به یکدیگر باعث می‌شود تا سایت شما مسیریابی خوبی داشته باشد و کاربر به راحتی به محتوای مورد نظر دست پیدا کند، در نتیجه موتور‌های جستجو نیز درک بهتری از لینک‌دهی محتوای داخل وب‌سایت پیدا می‌کنند و بدون شک رتبه چنین وب‌سایتی در موتور‌های جستجو یک سر و گردن بالاتر از وب‌سایت‌های رقیب قرار خواهد گرفت.

برای اینکه منظور از شفاف‌سازی در لینک‌دهی داخلی را روشن‌تر بیان کنیم کافی است تا به این مثال توجه کنید: www.mysite.com/ /news /products /category-1 /category-2 /blog /about /contact






گام هفتم


قانون نانوشته‌ای در بهینه‌سازی وب‌سایت وجود دارد که بر اساس آن باید محتوا را به گونه‌ای بنویسید که نه تنها کاربر بتواند این محتوا را به بهترین شکل ممکن مطالعه کند، بلکه این محتوا برای گوگل نیز قابل درک باشد. به‌عبارت ساده‌تر محتوای شما باید به مذاق گوگل نیز خوش بیاید تا آن را در رتبه‌های بالاتر ببرد. به این ترتیب اطمینان خاطر حاصل کنید واژه‌هایی در وب‌سایت شما مورد استفاده قرار می‌گیرند که کاربران همان واژه‌ها را در گوگل، تایپ و جستجو می‌کنند.

با این حساب بهتر است محتوایی که تولید می‌کنید برای خواندن روبات‌ها و کامپیوتر‌های گوگل نیز آماده شده باشد. از طرف دیگر گوگل تخصص بهتری در رتبه‌گذاری صفحه‌های وب‌سایت‌هایی دارد که در این صفحه‌ها شاهد مطالب متنی بیشتری به جای ویدئو و عکس باشیم. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت روبات‌های گوگل تنها متن‌هایی که در صفحه‌وب سایت نوشته‌اید را بررسی می‌کنند و در بررسی مطالبی که در فریم‌ها (Frames)، ویدئو‌ها و عکس‌ها قرار گرفته‌اند ناتوان هستند.

گام هشتم

مخاطب را هرگز نادیده نگرید و به همان اندازه که در نگارش محتوا برای موتور‌های جستجو وسواس به خرج می‌دهید، به همان اندازه نیز نگران مخاطب باشید و محتوای باکیفیت و قابل درکی برای مخاطب تولید کنید. از آنجایی که در گوگل با کلید واژه‌ها سر و کار داریم و کاربران نیز وب‌سایت شما را با کلید‌واژه‌ها پیدا می‌کنند باید دقیقاً همان کلید‌واژه‌هایی را در محتوای خود به کار بگیرید که کاربران آن کلیدواژه‌ها را در قسمت جستجوی گوگل تایپ میکنند.

این کلید‌واژه‌ها باید در محتوایی که تولید کرده‌اید، چندین بار تکرار شود، اما توجه داشته باشید در استفاده از کلیدواژه زیاده‌روی نکنید چرا که نتیجه برعکس دارد و گوگل اصلاً از وب‌سایت‌هایی که محتوای آن‌ها کلیدواژ‌های بی‌شماری دارد خوشش نمی‌آید.

گام نهم

پس از اینکه تمامی مواردی که در گام‌های بالا به آن‌ها اشاره کردیم را با دقت انجام دادید نوبت آن فرا می‌رسد تا لینک‌های خوب و قابل اعتمادی برای افزایش میزان اعتبار یا به‌اصطلاح اتوریتی (authority) وب‌سایت خود آماده کنید. گرفتن لینک از وب‌سایت‌هایی که اتوریتی بالایی دارند تأثیر زیادی در رتبه وب‌سایت دارد و به هر اندازه که انتخاب لینک‌ها با اتوریتی بالا دقت به‌خرج بدهید به همان اندازه نیز احتمال افزایش رتبه وب‌سایت شما وجود دارد.
چه زمانی باید از یک متخصص سئو کمک بگیریم

گام‌هایی که در بالا برای افزایش رتبه وب‌سایت به آن‌ها اشاره کردیم ممکن است در نگاه اول ساده به‌نظر برسد، اما اهمیت زیادی دارد و انجام آن‌ها نیز ممکن است برای شما دشوار باشد. از طرف دیگر حتی اگر دانش خوبی در زمینه کامپیوتر و سئو داشته باشید، باز هم ممکن است به اندازه‌ای در کار و حرفه‌ای که به آن مشغول هستید دچار گرفتاری باشید که وقتی برای رسیدگی به سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت پیدا نشود. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم اگر به هر دلیلی نمی‌توانید دستی به سر وضعیت بهینه‌سازی وب‌سایت خود بکشید، حتماً از یک کارشناس مختصص کمک بگیرید.





خوشخبتانه این روز‌ها نه‌تن‌ها متخصصین کاربلدی برای افزایش رتبه وب‌سایت را می‌توان پیدا کرد، بلکه موسسه‌های نیز وجود دارند که تخصص آن‌ها بهینه‌سازی وب‌سایت است و برای اینکار می‌توانید روی آن‌ها حساب باز کنید. لازم به ذکر است دنیای دیجیتال نیز همانند دنیای معمولی دارای افراد متخصص و انسان‌های ناوارد است. به همین دلیل شاهرگ تجارت دیجیتال خود را به دست افرادی که دانش و توانایی آن‌ها به شما اثبات نشده است نسپارید و سعی کنید سراغ موسسه‌ها و افرادی بروید که کارنامه پر و پیمانی در زمینه بهینه‌سازی وب‌سایت داشته باشند و تاکنون وب‌سایت‌های معتبری را ارتقا رتبه داده‌اند.

این کارشناسان، طرح توجیهی کاملی را از برنامه‌هایی که برای بهینه‌سازی وب‌سایت وجود دارد با شما در میان خواهند گذاشت و به احتمال زیاد در کنار بهینه‌سازی وب‌سایت، سرویس‌های دیگری مانند بازاریابی ایمیلی و حضور در شبکه‌ای اجتماعی را نیز به شما پیشنهاد خواهند کرد.

به این نکته نیز اشاره کنیم که شوربختانه در دنیای سئو شاهد کلاه‌برداری‌های زیادی نیز هستیم و در کنار سئو رایج و استاندارد که به آن سئو کلاه‌سفید (White Hat SEO)، گفته میشود، شاهد کلاه‌بردارانی هستیم که آن‌ها را با نام سئو کلاه‌سیاه (Black Hat SEO)، می‌شناسیم و چنین افراد نابکاری در ابتدا باغ سبز و سرخ نشان می‌دهند و مدعی می‌شوند که در عرض مدت کمی، وب‌سایت شما را به صدر رتبه‌های گوگل خواهند رساند.

اما همان‌گونه که شما بهتر از ما می‌دانید تجربه نشان داده است که بار کج به منزل نمی‌رسد و سئو کلاه‌سیاه هرگز ثباتی ندارد و بهتر است با به کارگرفتن گام‌هایی که به آن اشاره کردیم، سلانه‌سلانه مسیر وب‌سایت خود را به سمت رتبه‌های بالاتر گوگل ادامه دهید.

در پایان باید گفت راه‌های رسیدن به رتبه‌های بالای گوگل از چیزی که فکرش را بکنید بیشتر است و اگر شما هم تجربه سودمندی در این زمینه دارید، خواهشمندیم در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را از این تجربه‌های مفید باخبر سازید.

گوگل در چند سال اخیر برای دریافت اطلاعات بیشتر از الگوریتم های خود که بتواند بهترین سایت را در رتبه های اول انتخاب کند موارد جدیدی را مورد بررسی قرار داده است. یکی از موارد طراحی سایت بهینه و مورد قبول برای گوگل می باشد. این بحث از طراحی سایت ux می باشد. اگر به دنبال این هستید که به یک طراح سایت عالی تبدیل شوید باید بتوانید آموزش سئو را به طور مداوم از خودتان دور نکنید زیرا الگوریتم های گوگل هر روزه در حال آپدیت و به روزرسانی هستند و موارد جدید به سئو اضافه می شود.
 
آخرین ویرایش:
عقب
بالا