ArpaHost

کاربر انجمن پارسه دو
کاربر انجمن پارسه
پس از انقضا دامنه چه اتفاقی می افتد؟
بعد expire شدن یک دومین، چه اتفاقی برای آن می افتد؟
فرایند ثبت و تمدید دومین به صورت اتوماتیک انجام می شود، به همین دلیل دومین در موعد مقرر آن غیر فعال خواهد شد. معمولا تا چند روز بعد از این تاریخ، تمدید دومین از طرف نمایندگی ثبت دومین امکان پذیر است. پس ازاین دوره دومین 30 تا 45 روز در حالت غیر فعال خواهد ماند. تمدید دومین در این دوره با هزینه زیادی که از طرف ثبت کننده تعریف می شود، امکان پذیر است. (حدود 90 هزارتومان)
سپس یک دوره 7 تا 15 روزه دومین در وضعیت حذف قرار می گیرد، که پس از آن اگر دومین ترافیک خوبی نداشته باشد، برای ثبت مجدد آزاد خواهد شد. در صورتیکه دومین از لحاظ ترافیک مراجعه وضعیت مطلوبی داشته باشد، از طرف ثبت کننده تمدید خواهدشد.

بنابراین به عزیزانی که نام دومینشان برایشان اهمیت زیاد دارد و دومین مربوط به نام شرکت شان میباشد توصیه می کنیم دومین را برای مدت چند سال ثبت نمایند و یا تاریخ شروع و خاتمه ثبت دومین را در نظر داشته باشند و حتما سری به ایمیل های خود بزنند

یکی از سؤالاتی که ممکن است برای خیلی‌ها به وجود بیاید، این است که پس از منقضی شدن دامنه چه اتفاقی می‌ افتد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که پس از منقضی شدن دامنه اتفاقات زیادی ممکن است رخ دهد. دامنه ممکن است توسط مالک آن تمدید شود، ممکن است به حراج گذاشته شده و توسط فرد دیگری خریداری شود، یا ممکن است به فهرست دیتابیس دامنه‌ها اضافه شود. اما قبل از همه‌ی این‌ها، مالک قبلی دامنه فرصت‌هایی برای تمدید دامنه‌ی منقضی شده‌ی خود خواهد داشت.

مالک چگونه از منقضی شدن دامنه‌ی خود مطلع می‌شود؟
این وظیفه‌ی رجیسترار است که به مشتریانش نزدیک شدن تاریخ انقضای دامنه را هشدار دهد. هرچند برخی از رجیسترارها این کار نمی‌کنند! آن‌ها منتظر می‌مانند تا دامنه منقضی شود، سپس آن را خریداری می‌کنند و به قیمت‌های بالاتر می‌فروشند.
البته خود مالکین دامنه هم می‌توانند تاریخ انقضای دامنه‌ی خود را در Whois بررسی کنند. اما در اغلب موارد با نزدیک شدن به تاریخ انقضا، از طرف رجیسترار با مالک دامنه تماس گرفته شده و جهت تمدید دامنه به وی هشدار داده می‌شود.
آیا مالک قبلی همچنان می‌تواند پس از منقضی شدن دامنه آن را تمدید کند؟
عموماً پس از منقضی شدن دامنه، به مالک قبلی مهلتی داده می‌شود تا بتواند همچنان دامنه‌ی خود را بدون پرداخت هزینه‌ی اضافی تمدید کند. این مدت‌زمان به Grace Period معروف است. این مهلت در رجیسترارهای مختلف، متفاوت است. مهلت زمان تمدید می‌تواند از یک هفته تا یک سال باشد. البته برخی از رجیسترارها اصلاً این شانس را به مالکین دامنه نمی‌دهند. مدت‌زمان تمدید دامنه می‌تواند به نوع پسوند دامنه هم بستگی داشته باشد.
پس از اتمام مهلت تمدید دامنه، مدت‌زمان بازخرید دامنه یا Redemption Period شروع می‌شود. زمانی کوتاه (فقط چند هفته) که مالک قبلی همچنان می‌تواند دامنه‌ی خود را تمدید کند، که البته با هزینه همراه است.

توجه داشته باشید که مهلت تمدید و بازخرید دامنه توسط برخی از رجیسترارها ارائه می‌شود.

چه موقع و چگونه شخص جدید می‌تواند دامنه‌ منقضی شده را ثبت کند؟
در دوره‌ی زمانی تمدید و بازخرید دامنه، هیچ شخص دیگری به‌جز مالک قبلی نمی‌تواند اقدام به خرید یا تمدید دامنه کند. پس از اتمام این ادوار، رجیسترار ممکن است دامنه را جهت فروش به حراج بگذارد. در این زمان دامنه می‌تواند به بالاترین پیشنهاد فروخته شود. البته تمام دامنه‌های منقضی شده هم به حراج گذاشته نمی‌شوند.

در انتظار حذف یا pending delete به چه معناست؟
پس از پایان دوره‌ی بازخرید، دامنه به مدت تقریبی ۵ روز در مرحله‌ی در انتظار حذف یا pending delete قرار خواهد گرفت. در انتظار حذف یعنی دامنه‌ در حال منقضی شدن است، اما هنوز در دسترس عموم قرار ندارد. پس از اتمام این دوره، دامنه حذف نمی‌شود اما رکوردهای Whois آن حذف خواهند شد.

آیا ثبت‌کننده می‌تواند دامنه‌ی خود را حذف کند؟
حذف دامنه بدین معنی نیست که دیگر هیچ‌گاه وجود نخواهند داشت.
برخی از رجیسترارها به ثبت‌کنندگان این اجازه را می‌دهند تا بتوانند دامنه‌ی خود را فسخ کنند.
اما برخی دیگر از رجیسترارها این مجوز را نمی‌دهند. در این حالت مالک باید صبر کند تا تاریخ انقضای دامنه فرابرسد.
نکته‌ی مهم این است که در هر دو حالت دامنه جهت فروش در دسترس قرار خواهد گرفت.


اگر دامنه منقضی شده فروش نرود چه اتفاقی می‌ افتد؟
اگر هیچ‌کس دامنه‌ی منقضی شده را خریداری نکند، دامنه پس از مدتی به فهرست رجیسترار اصلی بر خواهد گشت. این دامنه دیگر در دسترس نخواهد بود؛ مگر اینکه رجیسترار تصمیم به آزادسازی مجدد آن کند.

در این مقاله سعی کردیم با مراحل انقضا و حذف دامنه آشنا شده و ببینیم که پس از منقضی شدن دامنه چه اتفاقی می ‌افتد؟ نکته‌ی مهم این است که تا زمانی که دامنه حذف نشده، مالک قبلی دامنه همچنان می‌تواند اقدام به تمدید آن کند.

اگر مالک دامنه‌ای هستید، حتماً اطلاعات تماس خود را به‌روز کنید تا رجیسترار شما بتواند با نزدیک شدن به تاریخ انقضای دامنه، با شما تماس گرفته و شمارا از این موضوع مطلع کند.
 
  • Like
Reactions: Ali
عقب
بالا